Cabri-FAQ (29)
[ Alle Vragen | Meetkunde | Cabri ]
Vorige | Begin | Volgende |
Vraag 29
Hoe kun je een coördinatenstelsel op een lijn aanbrengen?
Antwoord
Onder een coördinatenstelsel op een lijn verstaan we een systeem waarmee de afstand van
een willekeurig punt X op die lijn wordt vastgelegd als de verhouding van de afstand van
dat punt tot twee vaste punten O (de oorsprong) en E (de eenheid) van die lijn (zie figuur 1). Als X en E een verschillende kanten van O liggen, dan dient
de verhouding van een minteken te worden voorzien.
figuur 1a | figuur 1b | |
In figuur 1a is zo'n coördinatenstelsel aangebracht. De coördinaat van het punt X is hier 2,31. Hetgeen betekent, dat geldt: OX = 2,31 . OE. In figuur 1b heeft het punt X een negatieve coördinaat in het stelsel. |
Methode 1
Het aanbrengen van een dergelijk systeem kan eenvoudig worden gerealiseerd door het
"ingebouwde" assenstel van Cabri te gebruiken.
Klik hier voor een CabriJavapplet gebaseerd op Methode 1.
Methode 2
Bij deze methode gebruiken we geen xy-assenstel, maar een Cabri-functie, nl. SIGN.
Deze functie heeft de volgende betekenis:
SIGN( x ) = 1, als x
> 0
SIGN( x ) = 0, als x
= 0
SIGN( x ) = -1, als x
< 0.
Om te bepalen of het punt X aan dezelfde kant van O ligt als het punt E, of aan
verschillende kanten, gebruiken we het spiegelbeeld X' van X in het punt O (zie
figuur 3a en 3b).
figuur 3a | figuur 3b | |
Merk op, dat in figuur 3a geldt: X'E > XE, en dus X'E - XE > 0 In figuur 3b geldt: X'E < XE, dus: X'E - XE < 0. Als X met O samenvalt is X'E - XE = 0. Op de waarde van X'E - XE kunnen we nu sign-functie toepassen, en zo de ligging van het punt X tov. het punt O vaststellen. |
We geven hieronder de constructiestappen voor de macro:LijnCoordinaat.
figuur 4 | We gaan uit van de "in ligging" gegeven punten O, E en X (X is
gekozen als object op de lijn OE). 1 - Afstand(X', E) = X'E (= a) 2 - Afstand(X, E) = XE (= b) 3 - Rekenmachine(type 'sign(', a, b, type ')', = ); en plaats het resultaat (= c) op het Cabri-scherm. We moeten nu de lengte van OX normaliseren met de lengte van OE. 4 - Afstand(O, X) = a 5 - Afstand(O,E) = b En vervolgens berekenen we de coördinaat van X met behulp van de waarde c (zie stap 3). 6 - Rekenmachine(a, /, b, *, c, =); en plaats het resultaat (= x) op het scherm. |
We kunnen nu de macro:LijnCoordinaat vastleggen:
Beginobjecten: X, O, E (in deze volgorde)
Eindobjecten: het getal x; zie punt 6 (dus niet
de tekst selecteren).
Klik hier voor een CabriJavapplet gebaseerd op Methode 2.
Opmerking
Zo op het oog geven beide methoden hetzelfde resultaat.
Echter, indien bij Methode 1 de positie van de punten O en E wordt
gewijzigd, dan verandert de coördinaat van het punt X niet (zie de applet bij Methode 1). Het punt O is hier namelijk als 'startpunt'
van de lijn gekozen.
Worden de punten O en E ook als object op een bestaande lijn gekozen, dan wijzigt de
coördinaat van het punt X wel.
Krijgen bij Methode 2 de punten O en E een andere positie op de lijn
(hoe ook aanvankelijk vastgelegd), dan wijzigt de coördinaat van het punt X altijd (zie de applet bij Methode 2).
[einde Opmerking]
Zie
Download
Extra bestanden: LijnCoord(constr).fig, LijnCoordinaat.mac
Vorige | Begin | Volgende |
[faq26.htm] laatste wijziging op: 28-08-02