Cabri-FAQ (36)
[ Alle Vragen | Meetkunde | Cabri ]
Vorige | Begin | Volgende |
Vraag 36
Hoe werkt de Cabri-functie RANDOM?
Antwoord
De functie RANDOM is op twee manieren via de Rekenmachine in Cabri
geïmplementeerd:
(1) RANDOM()
(2) RANDOM(x, y)
ad. (1)
Hierbij wordt de functie aangeroepen zonder parameters (variabelen).
De uitkomst is een pseudo-willekeurig (reëel) getal tussen 0 en 1.
Bij eerste aanroep wordt de functie geactiveerd. De functie levert dan een constante.
Bevat de uitdrukking in de rekenmachine een (schijnbaar) veranderende grootheid, dan wordt
bij elke aanroep de waarde van RANDOM() opnieuw
berekend (zie voorbeeld 1).
ad. (2)
De functie kent twee variabelen, waarbij in het algemeen x < y.
De uitkomst is in dit geval een pseudo-willekeurig getal (reëel) k met x £ k £ y.
Als x = y, dan is k = x.
Bij eerste aanroep wordt de functie geactiveerd. De functie levert dan een van de
parameters afhankelijke constante.
Is één van de parameters een (schijnbaar) veranderende grootheid, dan wordt de waarde RANDOM(x, y)
opnieuw berekend (zie voorbeeld 2).
Er is dus een duidelijk verschil tussen beide functies bij het genereren van random waarden.
Voorbeelden
Hieronder staan twee voorbeelden. Daarin is a een waarde die telkens verandert.
[1] | A is een vast punt van de cirkel; X is een variabel punt op de cirkel. De waarde van a is de afstand XA. Als X de cirkel doorloopt, wordt de functie random() herhaald aangeroepen. De uitkomst is dan telkens een getal tussen 0 en 1. Nb. In dit geval kan XA = a gelijk aan 0 zijn! |
|
[2] | Het punt op het lijnstuk bepaalt de veranderende waarde a. Deze waarde komt voor in een van de parameters van de random-functie. De uitdrukking in het invoervenster van de Rekenmachine levert een willekeurige waarde +1 of -1. Zie ook hieronder bij macro:PlusofMinEen.mac. |
Opmerking
De RANDOM-functie ook als RAND kan worden gebruikt.
[einde Opmerking]
[einde Voorbeelden]
Macro:PlusOfMinEen.mac
Hieronder volgen de constructiestappen van een macro gebaseerd op de functie
uit Voorbeeld 2.
1. InvoerGetallen (typ bijvoorbeeld
43) 2. Rekenmachine; typ "sign(0.1+sign(random(0* a ,2)-1))" ...... Selecteer voor a het getal uit stap 1. 3. Plaats de berekende waarde (na het klikken op het gelijk-teken) op het scherm. 4. Beginobjecten: getal (stap 1); Eindobjecten: functiewaarde (stap 4) |
Zie Download
Extra bestand: PlusOfMinEen.mac
Vorige | Begin | Volgende |