Scheve projectie
Inleiding | Download ][ Stellingen | Overzicht stereo
Inleiding
Om een juiste indruk (afdruk, of een juist beeld) van 3-dimensionale
figuren te krijgen (hetzij op papier, hetzij op beeldscherm) is het noodzakelijk deze
figuren af te beelden (te projecteren) op een plat vlak. In hetgeen volgt wordt de
belangrijkste afbeeldingsmethode behandeld, de scheve projectie.
Definities 1. Onder de orthogonale projectie P1 van een punt P op een vlak V verstaan we het voetpunt van de loodlijn uit P op V. 2. Doorloopt het punt P een ruimtelijke figuur L, dan is de meetkundige plaats van de orthogonale projectie P1 van P de orthogonale projectie van de figuur L. De
orthogonale projectie behoort tot de klasse van zogenoemde parallelprojecties. |
We gebruiken bij de afbeeldingen twee loodrecht op elkaar staande vlakken H, het
horizontale vlak, en T, het tafereel.
We bekijken dan een orthogonale projectie op H en een scheve projectie op T.
In de figuur hiernaast is de scheve projectie in de richting van de lijn l
(bepaald door Q niet in H of T, en Q2 wel in T) ook toegepast op het punt P. De lijn s is de snijlijn van H en T. De orthogonale projectie van P op H is P1 en de scheve projectie van P op T is P2. Nu is: |
. |
Hiernaast is de scheve projectie A2B2C2D2weergegeven
van een in H gelegen vierkant ABCD. Download In de theorie worden onder meer bij scheve projectie gebruikte termen
als projectiedriehoek, verkortingsverhouding en wijkhoek
toegelicht. |
[p: schepro.htm] laatste wijziging op: 12-10-2008 (12-10-2008)