Een
driehoek en de lijn van Steiner
Cabri Java Applet
[ Terug naar de tekst
] [ Tweede venster:
TraceHelp ]
|
Voor de figuur geldt het volgende:
- F is het brandpunt van de parabool (gebruik de
Trace optie voor T3 om de parabool te tekenen!);
- r is de richtlijn van de parabool;
- de punten T1, T2 en T3 zijn punten van de
parabool;
- de raaklijnen in T1, T2, T3 snijden elkaar twee
aan twee in A,B,C;
- de punten R1, R2, R3 zijn de met T1, T2, T3
overeenkomende punten op de richtlijn; alleen
het punt R3 (dus ook alleen T3) worden
verplaatst.
Opdrachten (NB. gebruik Hulp
alleen bij opdracht 3 en 4!)
- Ga na, dat bij verplaatsing van R3 (This point) het punt
T3 inderdaad de parabool beschrijft.
Bekijk daarbij de vormverandering van driehoek
ABC.
Merk op, dat er bij deze
verplaatsing een extra punt E
op de richtlijn ook van positie verandert.
- Kies het juiste woord:
Als E buiten de driehoek ligt, is de driehoek
scherp-/stomp-/recht-hoekig.
Als E binnen de driehoek ligt, is de driehoek ...
Als E samenvalt met A of B, is de driehoek ...
- Verplaats R3 zo, dat AB // r. Waar ligt
E nu?
- Vul in: Het ... van driehoek ABC ligt op de
richtlijn van de parabool.
|
Cabri Geometry II - Cabri-Java Project - © 1999
PandD Software - Rotterdam
[par3.htm] laatste
wijziging op : 03-04-1999