Berekening van Pi
1e methode | 2e methode ][ Pi volgens Archimedes | Andere benaderingen | DK & Maple
1e methode
Onderstaande benadering van de waarde van p is gebaseerd op de
recursieve betrekkingen tussen de zijde a van een ingeschreven (regelmatige)
n-hoek en de zijde b van de bijbehorende omgeschreven (regelmatige) n-hoek van
een cirkel.
De bedoelde recursieve betrekkingen zijn:
b' = 2ab / (a + b)
a' = Ö(ab')
waarin b' en a' de zijden zijn van de (bijbehorende) 2n-hoek.
Zie voor afleiding van deze formules paragraaf 3
op de pagina "Pi volgens Archimedes".
De uitgangssituatie (met b0 en a0) is dezelfde als
die van Archimedes: een regelmatige 6-hoek met straal 1.
De berekening is uitgevoerd met Maple V, Release 4, waarbij gestart wordt met de halve omtrek van de gebruikte veelhoeken, opdat de waarde van p daaruit direct volgt.
> restart: > a0 := 3; # halve omtrek ingeschreven 6-hoek > b0 := 2*sqrt(3); # halve omtrek omgeschreven 6-hoek
a0:=3 b0:=2Ö3
> archim := proc(n) > global a0, b0; > local an, bn, i; > # 1e benadering: > bn := evalf( (2 * a0 * b0) / (a0 + b0) ); > an := evalf( sqrt(a0 * bn) ); > # volgende benaderingen: > for i from 1 to n do > bn := (2 * an * bn) / (an + bn); > an := sqrt(an * bn); > od; > print (an, bn); > end:
>for j from 0 to 3 do archim(j) od; # benaderingen (*) 3.105828542, 3.215390310 3.132628614, 3.159659942 3.139350204, 3.146086216 3.141031952, 3.142714600> evalf(3+10/71); > evalf(3+1/7); > evalf(Pi); 3.140845070 3.142857143 3.141592654
(*)
De opvolgende benaderingen betreffen de 12-, 24-, 48- en 96-hoek.
Eerst bij een 96-hoek worden dus 2 significante decimalen in de ontwikkeling van p gevonden.
Opmerking
Bovenstaande berekeningsmethode staat ook bekend onder de naam Borchardt-Pfaff
algorithme.
[einde Opmerking]
2e methode (snellere
convergentie)
We kunnen snellere convergenttie bereiken indien we gebruikmaken van
de eigenschap, dat het harmonisch gemiddelde van twee getallen kleiner is dan het
meetkundig gemiddelde (zie hiervoor Hulpstelling 2 op de
pagina "Pi volgens Archimedes")
We kunnen dan scherpere grenzen vaststellen via de formules
A = 3ab / (2b+a)
B = 3Ö(a2b)
Hierbij nemen a en b dezelfde waarden aan als in de 1e methode.
Zie paragraaf 4 (Snellere convergentie) op de
pagina "Pi volgens Archimedes" voor een afleiding van
de formules voor A en B.
De berekening is hieronder weer uitgevoerd met Maple V, Release 4, waarbij ook nu gestart wordt met de halve omtrek van de gebruikte veelhoeken om direct de waarde van p te krijgen.
> restart: > a0:=3; > b0:=2*sqrt(3); a0:=3 b0:=2Ö3> archim2:=proc(n) > global a0, b0; > local an, bn, a2, b2, i; > # berekening startwaarden voor a2=A en b2=B > a2 := evalf( (3*a0*b0)/(2*b0+a0) ); > b2 := evalf( (b0*a0^2)^(1/3) ); > # 1e benadering: > bn := evalf(2*a0*b0/(a0+b0)); > an := evalf(sqrt(a0*bn)); > # volgende benaderingen: > for i from 1 to n do > a2 := (3*an*bn)/(2*bn+an); > b2:=(bn*an^2)^(1/3); > bn := 2*an*bn/(an+bn); # tbv de volgende waarden > an := sqrt(an*bn); # van a2=A en B2=B > od; > print (a2, b2); > end:> for j from 0 to 1 do archim2(j) od; # benaderingen (*) 3.140237344, 3.147345190 3.141509994, 3.141927919> evalf(Pi); 3.14159265358979
(*)
De opeenvolgende benaderingen betreffen een 12- en een 24-hoek.
Bij deze methode worden dus al bij een 12-hoek 2 significante cijfers in de ontwikkeling
van p gevonden!
[pi_1.htm] laatste wijziging op: 14-10-1999